Urheiluravitsemus muutoksen edessä

Urheiluvalmentajana ja urheilun ammattilaisena olen huomannut suuren muutoksen urheilijoiden ravitsemustottumuksissa ja siinä, miten nykyään pyritään saamaan aikaiseksi unelmavartalo, lihaksikas keho tai hyvin pieni rasvaprosentti. Tavoitteisiinsa pyrkivän urheilijan ravitsemus on hyvin tärkeää suorituksen ja urheilijan koko perusterveyden sekä mielialan kannalta. Urheilusuoritukseen vaikuttaa yhtä merkittävästi harjoittelu ja lepo kuin oikeanlainen ruokavaliokin, joten ei ole yhdentekevää, miten urheileva ja kisaava henkilö syö ja ravitsee kehoaan.

Palautuminen on tärkeää

Silloin, kun urheilija syö oikeassa määrin urheilusuorituksen tavoitteisiin nähden, sopivina aikoina ja tarkoituksenmukaisina yhtälöinä, voidaan edesauttaa palautumista raskaasta urheilusuorituksesta ja vähentää ylikunnon tai ylikuormittumisen vaaraa tai liikaa laihtumista tai liiallisen massan keräämistä. Hiilihydraatit ovat tärkein kestävyysurheilijan energianlähde nesteytyksen ohella, mutta moni ei ole tietoinen siitä, miten syödä ja ravita itseään ennen urheilua tai muutenkaan arjessa.

Nuori ei ymmärrä ruoan laadun ja määrän merkitystä

Ruoan määrän tulee vastata kulutusta, mikä varsinkin nuorilla naisilla tuntuu usein unohtuvan. Useissa vetämissäni treeneissä olen huomannut ja lukenut rivien välistä, että nuoret jo aikuisuuden kynnyksellä olevat tytöt pyrkivät kasvattamaan lihasmassaa, laihduttamaan samaan aikaan ja olemaan syömättä juuri lainkaan. Valmentajan työni ei ole ravitsemusterapeuttina toimimista, mutta huomaan sen tärkeäksi monesti nuoria tyttöjä eteenpäin ohjatessani.

Moni saattaa tulla treeneihin kiireisen opiskelupäivän jälkeen nääntyneen väsyneenä ilman kunnollista ruokaa aiemmin päivällä, mikä johtaa siihen, että nuori on ärtynyt tai rasittuneen väsynyt eikä jaksa treenata kuten pitäisi. Moni nuori nainen omaa myös vielä kovin vähän itsekuria ruokailun suhteen, sillä moni nälkäkuurillaan itseä pitänyt saattaa tulla treeneihin epäterveellinen perunalastupussi tai suklaata mukanaan, vaikka tärkeämpää olisi ollut syödä aiemmin terveellisesti ja monipuolisesti. Urheilijan perusravintoon jaksamisen kannalta on elintärkeää kuulua puhtaat ja terveet hiilihydraatit sekä oikeassa määrin proteiinit ja riittävä nesteytys.

Raskaat treenit kuormittavat elimistöä poikkeuksellisella tavalla, jolloin ilman kunnon ravintoa treenaavat saattavat päätyä treenien jälkeen roskaruokaravintolaan. Siksi toistuvasti nuorten treenejä vetäessäni korostan oikean ruokavalion merkitystä terveyden ja hyvän olon kannalta ja viimeisinä kuukausina olen tehnyt älypuhelimeen jokaiselle tiimille erillisen ryhmän, jossa ennen iltapäivän treenejä hyvissä ajoin muistutan oikean ruoan tärkeydestä paljon ennen suorituksen alkamista.

Nestevajaus heikentää suoritusta

Jos urheilija kärsii ennen suorituksen aloittamista tai sen aikana pienestäkin nestehukasta, se vaikuttaa heti keskittymiseen ja tarkkuuteen, mikä saattaa pilata koko treenin tai aiheuttaa huonoa oloa. Jokainen laji on erilainen, jolloin erilaisissa lajeissa on erikseen kiinnitettävä huomiota nestetasapainoon. Monesti nuori urheilija ei huomaa nesteytystä ennen kuin treeni on jo loppumassa ja olo on väsähtänyt.

Nykyajan ravinnekulttuuri on muuttunut

Ylipäätään urheilijoiden ravintokulttuuri ja ravinneteollisuus on muuttunut merkittävästi viime vuosien aikana. Niin aikuiset kuin nuoret urheilijatkin ovat kyllä nykyään aiempaa tietoisempia hyvän ja ravitsevan ruoan hyödyistä, mikä on kiitettävää, mutta nykyään on yhä yleisempää, että luonnolliset ravinteet hylätään ja niiden tilalle tulee ravinne- ja proteiinilisiä, joiden valmistusmenetelmistä ja turvallisuudesta terveyden kannalta tai kaikista ainesosien lähteistä ei olla varmoja.

Nuorten miesten ja naisten kasvaessa aikuisuuteen ja nykyisten ulkonäköpaineiden aikaansaamina yhä useampi kiinnostuu kehonrakennuksesta, jolloin yhä useampi valmentamani nuori alkaa pelätä kuntoa nostavaa urheilua, käydä säännöllisesti salilla ja mättää ravinnon lisäksi lihaksia kasvattavia ravinteita ja proteiinilisiä päivittäiseen ruokavalioonsa. Niiden kanssa tulisi kuitenkin olla tarkkana ja käyttää ravinnelisiä varoen.

Olen huomannut mediassa ja mainoksissa, että lisäravinneteollisuus on tulossa yhä yleisemmäksi ja suositummaksi kilpaurheilijoiden sekä nykyään kuntoliikkujienkin parissa. Markkinointi on tehty tehokkaasti trimmattujen ja pumpattujen ammattiurheilijoiden tai kehonrakentajien toimesta niin, että nuori löytää näistä hahmoista helposti idolinsa ja haluaa tulla samanalaiseksi. Kasvavan nuoren keho on kuitenkin vielä hyvin erilainen kuin aikuinen kehonrakentaja tai vuosia alalla ollut ammattiurheilija, jolloin tavoitteiden saavuttamattomuus aiheuttaa turhia ulkonäköpaineita ja turhautumista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *