Kisaviikkoa edeltäviä treenejä

Muutama viikko ennen varsinaista tapahtumaa saadaan selville nuorten yleisurheilukisojen aikataulut, jolloin annan ne myös nuorille. Silloin kisojen läheisyys konkretisoituu ja jännitys alkaa pikkuhiljaa paistaa läpi. Moni nuori urheilija ei ole erityisen kiinnostunut voittamaan ja he käyvät treeneissä yleiskuntoaan ylläpitääkseen, mutta ne yksilöt, jotka panostavat kaikkensa kisoihin, alkavat hermoilla valmistautumisen kanssa voidakseen menestyä, saavuttaa tavoitteensa ja päästä mahdollisimman hyviin tuloksiin. Olen jo useamman kuukauden pyrkinyt hieman kiristämään treeniä niin, että jokainen olisi kauden päätteessä pidettävissä kisoissa mahdollisimman tyytyväinen itseensä ja motivoitunut jatkamaan urheilua kesän läpi, jolloin työnantajani ei järjestä erikseen valmennuksia.

Kisapäivän menestys vai elinikäinen terveellinen harrastus?

Pyrin kiinnittämään nuorten huomion paitsi siihen, että heidän kisamenestyksensä voivat huomata myös media ja huippu-urheilijoita ja alkavia potentiaalisia ammattilaisia etsivät valmentajat, jolloin ura ammattiurheilijana voisi olla mahdollinen, mutta myös siihen, että kisat ovat vain yhden päivän ja me treenaamme siksi, että se tulee vaikuttamaan pitkäikäisesti jokaisen terveyteen ja aktiivisuuteen vuosienkin päästä. Nuoret urheilevat yksilöt ovat todellakin myöhemminkin elämässään paljon terveempiä, kuin ne jotka viettävät kaiken aikansa tietokonepelien, internetin tai television ääressä.

Ymmärrän kyllä, että nykymaailmassa sosiaalisen median ja kaiken sähköisen viestinnän sekä internetin vetovoima on niin suuri, ettei nykynuorta pystytä niistä kokonaan erottamaan, mutta pyrin tekemään kaikkeni, jotta nuoret, joiden kanssa treenaan, muistavat sekä minut ja kannustukseni pitkäaikaiseen urheiluun vielä paljon koulujen ja opiskelujen jälkeenkin, että sen, miten heidän terveytensä voi olla paljon parempi, jos he ylläpitävät aktiivista elämää ja jaksavat pitää huolen itsestään vuodesta toiseen.

Monipuoliset koko kauden treeniviikot

Vaikka valmennan jokaista ryhmää sen mukaan, minkä lajin he ovat valinneet, pidän koko kauden huolta siitä, että nuoret saavat monipuolisesti liikuntaa ja pystyvät saamaan aikaan terveen jaksavan kehon, jonka avulla he halutessaan voivat vaihtaa liikunnan muotoa mieleisempään. Vain niitä henkilöitä, jotka ovat erittäin päättäväisiä ja tietävät jo että haluavat pyrkiä ammattiurheilun pariin tietyssä lajissa, harjoitan ehkä hieman tiukemmin kuin muita.

Pyrin siis pitämään treenit monipuolisina niin, että jokainen saavuttaisi osansa tasapainoisena yleisurheilijana, eikä vain esimerkiksi aitajuoksijana, pituushyppääjänä tai pikajuoksijana. Toki moni juuri tietyllä alalla menestyvä nuori ei tunne tarvetta vaihtaa lajia, mutta en silti halua, että pikajuoksuun tähtäävä vain juoksee. Koittaessaan hieman erilaisia lajeja nuori voi saada samalla sopivasti voimaa, lihaskuntoa, joustavuutta ja elastisuutta sekä ilmavuutta, joka tulee joka tapauksessa urheilijalle tarpeeseen.

Kisoja edeltävät treeniviikot

Kaksi kuukautta ennen varsinaisia kisoja ja varmistuttuani siitä, että nuori haluaa jatkaa samalla yleisurheilun osalla, alan valmentaa hieman tiukemmin heitä kestävyyteen ja omaa lajia kohtaan niin, että nostan tavoitteita samalla kun pidän huolen siitä, että nuoret myös lepäävät. Alan tietoisesti syöttää pikkuhiljaa heidän mieleensä tavoitteita ja kisojen lähestymistä.

Kuukautta ennen treenaamme niin lujaa kuin vain pystymme. Koska en voi lisätä treenitunteja erikseen, velvoitan nuoret toimimaan omalla vapaa-ajallaan kuntonsa parantamiseksi tarkalla ohjelmalla. Vaikka treeni on jossain määrin tiukka, suunnittelen sen huomioiden myös nuorten muut paineet, kuten kouluun ja opiskeluun liittyvät paineet. Pyrin huomioimaan, että kasvava keho tarvitsee myös nollautumista, vapaa aikaa, lepoa ja irtiottoja, sillä kevät on nuorille muutenkin hieman stressaavaa aikaa kokeiden ja kurssien päättymisten vuoksi.

Toiseksi viimeisellä viikolla mitataan suoritusnopeuksia sekä hyppykorkeuksia ja pyritään hiomaan vielä viimeisiä tekniikoita, kun taas viimeisellä viikolla keskitytään hieman kevyempään harjoitteluun ja kehon elpymiseen ja palautumiseen kisaamista varten. Siten pystyn varmistumaan omalta osaltani siitä, että nuoret ovat levänneet sopivasti ja ovat niin hyvässä kunnossa, kuin heidän on mahdollista olla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *